Αρχική > Uncategorized > Ένα απλό σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος

Ένα απλό σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος

Δεκέμβριος 25, 2009 Σχολιάστε Go to comments

Παραθέτω μια πρόταση που θεωρώ πως θα βοηθήσει με εύκολο και αντικειμενικό τρόπο στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως την κατέθεσα και στο http://labs.opengov.gr

Η αναλυτική βαθμολογία κάθε μαθητή σε όλες τις βαθμίδες (μαζί με τις πανελλήνιες εξετάσεις) θα αποθηκεύεται ηλεκτρονικά και σε υπολογιστές του Υπουργείου Παιδείας (φυλάσσεται όμως και σε καρτέλες στο σχολείο για λόγους ασφαλείας). Το γεγονός ότι στους διαγωνισμούς του δημοσίου άλλα και του ιδιωτικού τομέα θα απαιτούνται λιγότερα έγγραφα και θα μειωθούν τα πλαστά πτυχία συμπεριλαμβάνεται στα θετικά του συστήματος.

Η πραγματική του δύναμη όμως έγκειται στο γεγονός οτι θα υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής αντιπαραβολής των βαθμολογιών των προαγωγικών εξετάσεων με των βαθμών των πανελλαδικών εξετάσεων.

Έτσι αν σε κάποιο σχολείο οι μαθητές τις 3η τάξης έχουν Μ.Ο. στα Μαθηματικά (π.χ.) 18 ενώ ο Μ.Ο. των πανελλαδικών για το ίδιο σχολείο στο ίδιο μάθημα είναι 11 τότε στο σχολείο υπάρχει κάποιο παιδαγωγικό μειονέκτημα. Ο σχετικός φορέας του υπουργείου θα φροντίζει σε συνεννόηση με τον διευθυντή να ενισχύει την παιδαγωγική δύναμη του σχολείου εντάσσοντάς του σε κάποιο πρόγραμμα παιδαγωγικών σεμιναρίων. Είναι προφανές ότι η ηλεκτρονική αντιπαραβολή θα αφορά στη δύναμη του σχολείου και όχι σε κάθε τάξη ή ακόμα χειρότερα σε κάθε μαθητή ξεχωριστά.

Είναι επίσης προφανές ότι δεν μιλάμε για τις μικρές και κατανοητές αποκλείσεις των 4-5 βαθμών άλλα για τεράστιες αποκλείσεις 9,10 ή και περισσότερων βαθμών.

Τι επιτυγχάνεται με αυτόν το τρόπο:

(α) Οι καθηγητές γίνονται πιο δίκαιοι απέναντι στου μαθητές. Επιβραβεύονται αυτοί που δουλεύουν. Το σύστημα που υπάρχει και που επιβραβεύει όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές απαξιώνει το θεσμό της "παιδείας" διότι μαθαίνει στους νέους ότι ακόμα και αυτοί που δουλεύουν λίγο επιβιώνουν χωρίς να κουραστούν, κάτι που μπορεί να ισχύει, άλλα δεν είναι ο κανόνας.

(β) Οι καθηγητές αποκτούν μια πιο βαθιά σχέση με τους μαθητές εφόσον θα πρέπει να τους αξιολογούν όσο γίνεται καλύτερα και πιο δίκαια. Κάτι που δεν μπορεί να γίνει αν ο καθηγητές έχει επιφανειακή και τυπική σχέση με τους μαθητές (όπως συμβαίνει τώρα).

(γ) Οι καθηγητές προετοιμάζονται καλύτερα. Το να αξιολογείς σωστά τους εκπαιδευόμενους σημαίνει καλύτερη και μεθοδικότερη προετοιμασία. Το υλικό διδασκαλίας άλλα και αξιολόγησης αποκτάει ιδιαίτερη σημασία και δίνει ένα σημαντικό κίνητρο στο εκπαιδευτικό προσωπικό να κάνει τη δουλειά του πιο μεθοδικά και οργανωμένα

(δ) Εφόσον το εκπαιδευτικό σύστημα γίνεται πιο δίκαιο γίνεται και πιο αξιοκρατικό. Έτσι οι μαθητές έρχονται σε επαφή με μια πολύ σημαντική ηθική αρχή. Την αξιοκρατία. Βασικό πυλώνα της δημοκρατίας που όμως παραπαίει στη σημερινή Ελλάδα.

(ε) Οι μαθητές αποκτούν ένα σημαντικό εκπαιδευτικό κίνητρο εφόσον γνωρίζουν ότι θα επιβραβευτούν για τη δουλειά τους με σωστό και δίκαιο τρόπο.

(δ) Το γεγονός ότι οι καθηγητές κάνουν πιο οργανωμένη και μεθοδική εργασία έχει άμεσο (και θετικό) αντίκτυπο στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών.

(στ) Τέλος, οι σχολικές μονάδες με τις μεγαλύτερες αποκλείσεις "τιμωρούνται" αναγκάζοντας το εκπαιδευτικό προσωπικό να συμμετέχει σε αντίστοιχα παιδαγωγικά προγράμματα ενίσχυσης. Αυτό από μόνο του μόνο καλό μπορεί να κάνει στην πληγωμένη ελληνική παιδεία.

ΥΓ. Για να λειτουργήσει σωστά ο παραπάνω θεσμός θα πρέπει να καταργηθεί η βάση του 10 (9.5 κανονικά) ως αναγκαία συνθήκη για να προάγεται ο μαθητής στην επόμενη βαθμίδα. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να βάζουν 10 σε μαθητές που αξίζουν πολύ λιγότερο (γνωστικά, πάντα) μόνο και μόνο για να φεύγουν όσο γίνεται πιο γρήγορα από την τάξη τους και το σχολείο. Ο εκπαιδευόμενος θα μπορεί να πάρει απολυτήριο και με χαμηλότερο βαθμό από το 10. Δεν είναι κακό. Είναι πιο δίκαιο για όλους.

Posted via email from disassembled bits

Advertisements
Κατηγορίες:Uncategorized
  1. Ιανουαρίου 5, 2010 στο 10:10 πμ

    Η ιδέα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και πραγματικά το «φάντασμα» του ελέγχου θα έκανε πολλούς εκαπειδευτικούς να προσπαθήσουν παραπάνω. Δεν είμαι σίγουρος πως θα το δέχονταν οι υπόλοιποι συνάδελφοί σου, αλλά φοβάμαι ότι…
    Επίσης, πολλοί (λίγο και εγώ) δεν νιώθουν άνετα με μεγάλες ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων, ειδικά τέτοιου τύπου που αποτελούν πόλο έλξης για hackers και υποκλέπτες κάθε τύπου.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: