Αρχική > Linux, OpenSource, Technology > Το πρόβλημα με το Linux

Το πρόβλημα με το Linux

Σεπτεμβρίου 8, 2009 Σχολιάστε Go to comments

ubuntu-cloudΈχω κατακρίνει στο παρελθόν το αγαπημένο μου λειτουργικό και θα το κάνω για ακόμα μια φορά σήμερα. Όντας φανατικός χρήστης του Fedora (και ενίοτε του Ubuntu) άλλα και των Windows Vista (του δεύτερου χειρότερου λειτουργικού μετά τα Windows Me) θα ήθελα η κοινότητα να μου επιτρέψει να είμαι λίγο πιο καυστικός από άλλες φορές.

Με λύπη μου διάβασα πρόσφατα πως το Linux έχασε *και* το τρένο των Netbooks (μετά και του OLPC). Από την άλλη όμως με περίσσια χαρά παρατηρώ πως όλο και περισσότερες συσκευές παρουσιάζονται με embedded linux (iPhone OS, Palm Web OS, Android, διάφοροι e-book readers, κλπ). Άλλωστε ο Steve Jobs το είχε πει κάποτε. Ο X kernel είναι το μέλλον.

Τι είναι όμως αυτό που πραγματικά δυσκολεύει το Linux να μπει με δύναμη στο γραφείο μας;

Η απάντηση είναι μάλλον σύνθετη. Εστιάζω όμως σε δυο συνιστώσες:

(α) Το Linux δεν έχει χαρακτήρα

(β) Το Linux ως «προϊόν» κατακερματίζεται από τις άπειρες διανομές

Σε δεύτερη μοίρα εντάσσονται τα προβλήματα με τους κατασκευαστές οδηγών, καθώς και η αδυναμία του να κρύψει την πολυπλοκότητά που υπάρχει πίσω από αυτό. Κρίνω πως τα (α) και (β) έχουν περισσότερο ζουμί και θα εστιάσω ακριβώς εκεί.

Το Linux δεν έχει χαρακτήρα

Είμαι σίγουρος πως ακούγεται κάπως βαρύ άλλα δεν είναι έτσι. Αυτό που προσπαθώ να περιγράψω είναι πως το Linux ακόμα δεν έχει βρει που ανήκει. Τα Windows Vista/7 απευθύνονται στο χρήστη με all-around απαιτήσεις. Λίγο από όλα, δηλαδή. Στηρίζονται στις άπειρες εφαρμογές που διορθώνουν (όσο γίνεται) τις τεράστιες αδυναμίες του λειτουργικού και προσφέρουν στο μέσο χρήστη μια σχετικά καλή εμπειρία χρήσης (user experience?). Από την άλλη το Mac OS X απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό που του αρέσει να μαγεύεται από το design/UI experience και θέλει να ανήκει σε μια συγκεκριμένη κάστα χρηστών. Σε αυτό το 10% που γουστάρει τους υπολογιστές και τους θεωρεί κάτι παραπάνω από απλά εργαλεία.

Και ρωτάω: Το Linux που ακριβώς απευθύνεται; Η μόνη σοβαρή προσπάθεια δημιουργίας χαρακτήρα είναι το Ubuntu που προσπαθεί να γίνει ένα σοβαρό desktop λειτουργικό (με επιτυχία κατά τη γνώμη μου) άλλα μερικές φορές μου δίνει την εντύπωση οτι παλεύει μόνος του ο Shuttleworth να χωθεί σε μια αγορά που είναι γεμάτη Windows PC και μερικά Mac. Οι υπόλοιπες διανομές απευθύνονται σε πολύ πολύ μικρά niches (π.χ. gentoo, fedora, debian, slackware, κλπ). Σαν να περιμένουν όλοι απο τον Shuttleworth να βγάλει το φίδι από την τρύπα.

Θεωρώ πως αυτή τη στιγμή το Linux θα έχει μια τρίτη ευκαιρία να αλλάξει status και να ανέβει επίπεδο. Αυτή η ευκαιρία λέγεται Cloud Computing και κανένα λειτουργικό δεν είναι προετοιμασμένο να γίνει ένα καλό «cloud OS». Σε αυτό φαίνεται να συμφωνεί και ο Shuttleworth ο οποίος έχει αποφασίσει στην έκδοση 10 του Ubuntu να αλλάξει κάπως τη φύση του λειτουργικού σε ποιο cloud μορφή. Πολύ σοφή σκέψη και ανυπομονώ να δω το αποτέλεσμα.

Το Linux ως «προϊόν» κατακερματίζεται από τις άπειρες διανομές

Έχω αναφερθεί σε αυτό το πρόβλημα αρκετές φορές στο παρελθόν και όσο και αν διάφοροι linux evangelists / apologists προσπαθούν να με μεταπείσουν για το αντίθετο (οτι δηλαδή οι πολλές διανομές κάνουν καλό) δεν το έχουν καταφέρει μέχρι τώρα. Είμαι σχεδόν 100% σίγουρος οτι οι πολλές διανομές βλάπτουν. Και όταν λέω πολλές εννοώ τις εκατοντάδες και όχι απλώς 4-5. Πέρα απο το Ubuntu δεν υπάρχει διανομή που να κάνει σχεδόν τα πάντα τέλεια.

Διάβαζα στο προτελευταίο ελληνικό Linux Format ένα άρθρο με τίτλο «Βρες τη διανομή που σου ταιριάζει». Γιατί δεν μπορώ να έχω μια διανομή που να τα κάνει όλα αυτά καλά; Δηλαδή, media management, parental control, programming / developing, home networking, office ή ακόμα συγγραφή μουσικής; Γιατί να πρέπει εγώ να ψάξω να βρω τη διανομή που μου ταιριάζει και να μην έρθει να βρει αυτή εμένα; Γιατί να πρέπει να χρειάζομαι 2 ή 3 διανομές για να κάνω αυτά που θέλω; Όλα αυτά δεν τρομάζουν το μέσο χρήστη;

Επίσης οι πολλές διανομές κοστίζουν σε user experience, καθώς ανέτοιμοι χρήστες που υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους (είναι πολλοί) ξεκινάνε από μια «δύσκολη» διανομή και απογοητεύονται στην πορεία. Ενώ οι πιο νέοι απλά μπερδεύονται με όλες αυτές τις διανομές και τα παρατάνε στο τέλος.

Το Linux πρέπει να γίνει 2-3 το πολύ διανομές. Ένα τύπου Ubuntu/Fedora/Mandriva (Desktop – Webtop all-around Computing), Ένα Suse Enterprise (για τις επιχειρήσεις) και ίσως ένα τύπου Debian για τους πιο «ψαγμένους» χρήστες που τους αρέσει να πειραματίζονται, και τέλος. Αυτή είναι η γνώμη μου και δεν προσπαθώ να την επιβάλλω σε κανέναν.

Ο Mark Shuttleworth χρειάζεται περισσότερη υποστήριξη. Έχει όραμα και πρέπει να βοηθηθεί να φτάσει το Linux εκεί που του αξίζει. Το Linux Είναι μακράν το καλύτερο οικιακό λειτουργικό σύστημα άλλα ακόμα δεν έχει βρει τον τρόπο να το αποδείξει. Δεν είναι τυχαίο που ήδη έχει κατακτήσει το mobile computing.

Advertisements
Κατηγορίες:Linux, OpenSource, Technology
  1. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 12:58 μμ

    Αρχικά να αναφερθώ σε κάποιες ανακρίβειες: Το OS X δεν βασίζεται σε Linux, αλλά φυσικά έχει μέσα του πολύ καλά κρυμμένο (για τον κοινό χρήστη) ένα πλήρες UNIX. Περιέχει πολλά προγράμματα από GNU project (GCC compiler κλπ) καθώς και ένα BSD Userland (darwin). Είναι όμως καλά κρυμμένα για όποιον δεν χρειάζεται να τα ξέρει. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για το iPhone OS.

    Λες ότι το OS X απευθύνεται στο 10% των ανθρώπων που βλέπουν τους υπολογιστές σαν κάτι παραπάνω από ένα απλό εργαλείο. Μα μήπως εκεί δεν απευθύνεται και το Linux; Απλώς οι χρήστες του OS X ξέρουν ότι το λειτουργικό τους κάνει τη δουλειά του σωστά (και αυτοί τη δική τους) και δεν θέλουν (οι περισσότεροι) να μάθουν περισσότερα για το πως γίνεται αυτό. Οι χρήστες των Windows έχουν τις εφαρμογές τους που γενικά τους εξυπηρετούν αλλά τρέμουν την ώρα και τη στιγμή που τα Windows θα τους «αφήσουν ξεκρέμαστους». Οι χρήστες του Linux είναι κάπου ενδιάμεσα: τους λείπουν μάλλον εξειδικευμένες εφαρμογές, αλλά το λειτουργικό τους είναι αξιόπιστο. Δεν είναι όμως «κρυμμένο». Αν παρουσιάσει κάποιο πρόβλημα συνήθως η λύση είναι η κονσόλα. Και αυτό δεν είναι κακό. Το Linux έχει (και πρέπει να έχει) τους χρήστες που δουλειά τους είναι να ασχολούνται με αυτό το ίδιο σαν λειτουργικό. Είναι και το μόνο που επιτρέπει να μάθεις και να πειράξεις τα πάντα σε αυτό.

    Όσο αφορά το ubuntu τώρα, έχω την εντύπωση ότι προσπαθεί να δημιουργήσει ένα OS X αλά Linux, με το οποίο προσπαθεί να «ανταγωνιστεί» τα Windows. Μέχρι στιγμής πάντως τα γραφικά εργαλεία που έχει σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπουν να ξεχάσει κανείς τι βρίσκεται κάτω από το καπώ. Γεγονός είναι ότι προχωράει προς τα εκεί – δεν ξέρω αν αυτή η απόφαση είναι συνειδητή ή αποτέλεσμα του «linux for human beings» concept.

    Σε σχέση με τις πολλές διανομές, είναι προφανές ότι ο απλός χρήστης (αν θεωρήσουμε ότι υπάρχει τέτοια έννοια) μπερδεύεται. (Δες και το paradox of choice στο youtube). Από την άλλη όμως η ίδια η αγορά (όχι με την εμπορική έννοια) θα αναδείξει μέσα από τις διανομές αυτή που θα γίνει συνώνυμη με την έννοια του εναλλακτικού free λειτουργικού. Και αυτή τη στιγμή η διανομή αυτή είναι το ubuntu. Και ανάμεσα στους νέους χρήστες, έχω γνωρίσει αρκετούς που δεν «τρέχουν» linux αλλά ubuntu. Και άμα το σκεφτείς, σε ένα τυχαίο φίλο σου που θέλει να φύγει από τα windows είναι πιο πιθανό να του δώσεις το ubuntu από οποιοδήποτε άλλη διανομή (άσχετα με τις διανομές που χρησιμοποιούμε εμείς, στις εκδηλώσεις του chania-lug δίνουμε κατά βάση ubuntu).

    Τελικά είναι σκοπός του Linux να διαδοθεί; Πρέπει σώνει και καλά με το ζόρι να έρθει κόσμος σε αυτό; Αν το πιστέψουμε αυτό θα πρέπει να ακολουθήσουμε άλλες τακτικές (συνεργασία με εταιρίες, εμπορική προώθηση μηχανημάτων με προεγκατεστημένο και προρυθμισμένο Linux, επιθετική διαφήμιση). Από την άλλη το Linux είναι ανοιχτό και ελεύθερο – καλύτερα να υπάρχει και να έρχεται σε αυτό όποιος θέλει. Δεν είναι καν άγνωστη λέξη για τους περισσότερους που ασχολούνται με υπολογιστές, και εγώ προσωπικά δεν θα ήθελα να φέρουμε σε αυτό κόσμο μόνο για να «γίνουμε πολλοί».

  2. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 2:10 μμ

    Ναι, έχεις δίκιο για τον πυρήνα FreeBSD που κρύβει το Mac OS. Το γνωρίζω και είναι δική μου παράλειψη. Απλά πολλές φορές παρασύρομαι μπερδεύοντας οτιδήποτε X με το Linux.

    Στην ερώτηση για το αν ο σκοπός του Linux είναι να διαδοθεί, απαντάω πως «Ναι, έτσι θα έπρεπε». Ο Shuttleworth έχει βάλει πολλά λεφτά και θα ήθελε να το δει να μεγαλώνει. Αν ο κόσμος δεν αγκαλιάσει το Linux τότε θα «συρρικνωθεί» στα embedded συστήματα.

    Στα υπόλοιπα πάνω κάτω συμφωνούμε. Δεν μπόρεσα να βρω όμως γιατί χρησιμοποίησες τη λέξη «ανακρίβειες» αφού η μόνη ανακρίβεια είναι πως με τη φόρα μου παρασύρθηκα βάζοντας στο Mac OS X τον Linux Kernel.

  3. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 5:03 μμ

    Εάν το Linux γίνει όλα αυτά που λες, τότε μάλλον θα πάψω να το χρησιμοποιώ. Θα σου αναφέρω ένα περιστατικό προσωπικό. Μόλις το περασμένο Σάββατο, πήγα μια επίσκεψη σε έναν ξάδελφο και χρειάστηκε να ανοίξη το ubuntu μου, για να του δείξω κάτι από το internet. Στην αυλή του έπαιζαν τα παιδιά (είχαν ηλικία μεταξύ 8 και 12), και μόλις το είδαν μου είπαν: «Α,ubuntu πάρα πολύ καλό, καλύτερο από τα windows».
    Ένοιωσα πάρα πολύ καλά καθώς, για αυτά το ubuntu είναι μια φυσική επιλογή, ενώ και εγώ ακόμα το εξετάζω κάποιες φορές με τα κριτίρια που ανέφερες. Μάλλον θα πρέπει να σταματήσω να το κάνω. Το Linux είναι «παιδί» του Internet, και έτσι δεν υπακούει σε ποσοστό χρηστών. Επίσης όλες αυτές οι μετρήσεις γίνονται από τις πωλήσεις μηχανημάτων. Πόσοι από αυτούς που μετράνε ξέρουν, πόσα μηχανήματα έχουν windows και ubuntu ταυτόχρονα.

    Για την πρώτη φράση μου απλά θα πάψω να το χρησιμοποιώ, γιατί δεν θα έχει πια τίποτε από αυτά που με συγκινούν στο linux. Ανοικτό καπώ, να βλέπω τι έχει μέσα, και πλήθος εφαρμογών που μπορώ να δοκιμάσω και να σβήσω χωρίς να πληρώσω κάτι. Εάν γίνει όπως λες τότε μόνο το λογισμικό επί πληρωμή θα έχει κάποια αξία, κάτι που δεν θα μου αρέσει ιδιαίτερα.

  4. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 5:34 μμ

    Δεν μπορώ να καταλάβω απο που προκύπτει οτι μεγαλώνοντας το Linux θα «κλείσει το καπό» όπως λες. Υπάρχουν τεράστιες εφαρμογές που παρόλο που έγιναν ή παρέμειναν «μεγάλες» δεν έχασαν το openness τους (π.χ. Apache, MySQL, JBoss, η γλώσσα Python είναι μερικά που μου έρχονται στο μυαλό)

  5. John
    Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 8:31 μμ

    Συμφωνώ γενικά ως προς το πρώτο σημείο περί έλλειψης χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι εάν επισκεφθεί κανείς ιστότοπους όπως το kde-look.org και gnome-look.org οι προτεινόμενες αισθητικές παρεμβάσεις στην πλειοψηφία τους μιμούνται είτε τα windows είτε το mac os x. Όχι ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις.
    Ως προς το δεύτερο σημείο που θίγεις τα πράγματα περιπλέκονται εάν συνυπολιστεί και η πληθώρα σε γραφικά περιβάλλοντα (kde, gnome, xfce, κ.λπ.).
    Ευελπιστώ, όμως, ότι συν το χρόνω, τα πράγματα θα βελτιώνονται, ιδίως εάν υπάρξει σημαντική βελτίωση στις εφαρμογές γραφείου, καθώς και σε εξειδικευμένες εφαρμογές. Τέλος, ευελπσιτώ πως ίσως η εμφάνιση του gnome 3 δώσει κάποιο χαρακτήρα στο GNU Linux.

  6. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 9:33 μμ

    Πράγματι ήταν «ανακρίβεια» και όχι «ανακρίβειες» 😉 Το OS X ωστόσο δεν έχει πυρήνα FreeBSD, ο πυρήνας βασίζεται στο Mach, αν και υπάρχουν υποσυστήματα από FreeBSD. Τα παραπάνω δεν έχουν βέβαια ιδιαίτερη σημασία για το συγκεκριμένο θέμα. Απλώς δείχνουν ένα πράγμα: Ότι πράγματι μπορεί κάποιος να φτιάξει ένα επιτυχημένο UNIX-based σύστημα για απλούς χρήστες.

  7. Σεπτεμβρίου 8, 2009 στο 11:16 μμ

    @xpan
    Ναι, έχεις δίκιο, ίσως και να μην «κλείσει το καπώ», απλά πιστεύω ότι όταν κάτι γίνει πάρα πολύ διαδεδομένο, τότε τα δεδομένα αλλάζουν. Μπορεί να είμαι ρομαντικός, που θυμάμαι τις εποχές 1999-2001, που το ανοικτό λογισμικό δεν ήταν γνωστό σε πολλούς, αλλά είχε και την «τρέλλα» του. Πολύ φοβάμαι ότι με τις εξελίξεις που έχουμε, δηλαδή ο περισσότερος κώδικας να γράφεται από εταιρείες, όταν θα έχουμε μεγάλη διάδοση, τότε μπορεί οι εταιρείες να αλλάξουν τακτική, και να έχουμε εκλήξεις. Αλλά καλό είναι να μην προλέγουμε το μέλλον, αλλά όταν έχουμ 5-6 μεγάλες εφαρμογές που θα τρέχουν σχεδό όλοι, μάλλον το «καπώ» θα κλείσει διαφορετικά, βλέπε «cloud computing», όπου κάποια στιγμή θα πρέπει να πληρωσεις για να χρησιμοποιήσεις το cloud. Να μην ξεχνάμε και το παρελθόν, που η τηλεόραση ξεκίνησε ελεύθερη, και σήμερα εάν δεν έχεις Nova, δεν μπορείς να δεις κάτι αξιολογο. Δυστυχώς είναι κάτι που έχει επαναληφθεί πολλές φορές στο παρελθόν και δεν νομίζω ότι θα αλλάξει κάτι τώρα. Απλά θα αργήσουμε να το δούμε, αλλά θα το δούμε.

  8. houtouridis Christos
    Σεπτεμβρίου 9, 2009 στο 11:50 πμ

    Ρώτησες το linux αν το ίδιο επιθυμεί να γίνει desktop μηχάνημα ή οτιδήποτε;

    Έχω την εντύπωση πως δεν υπάρχει πρόβλημα με το linux γιατί πολύ απλά το linux δεν νοιάζεται για την αγορά. Μπορεί να νοιάζεται κάποιος γιαυτό αλλά σίγουρα αυτός δεν είναι το linux, αν μπορείς με μια λέξη(linux) να αναφερθείς στην κοινότητα γύρω του. Τί θα είχε να κερδίσει ένας linux-developer από ένα μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς;
    — Ένας hobbyστας στα @@ του.
    — Μια εταιρία κάνει ήδη την δουλειά της και έτσι. Αυτή, όπου χρειάζετε ελεύθερο λογισμικό, το έχει, το δουλεύει , το τροποποιεί. Γιατί να το σπρώξει στην αγορά;

    Με λίγα λόγια το linux αδιαφορεί για την αγορά, ζει μια χαρά με αυτό και δεν το θεωρεί μειονέκτημα. Όποιος το κάνει αυτό είναι δικό του πρόβλημα, όχι του «linux»


    Χουτουρίδης Χρήστος

  9. Σεπτεμβρίου 9, 2009 στο 4:05 μμ

    Συμφωνώ απόλυτα με τον Χρήστο, και είμαι χαρούμενος που είναι έτσι το linux ακόμα.

  10. Σεπτεμβρίου 9, 2009 στο 9:41 μμ

    Αφού το linux αδιαφορεί για την αγορά, τότε αδιαφορεί και για τους χρήστες. Επομένως δεν είναι δυνατόν να επαίρονται οι linux-άδες για τα «πλεονεκτήματα» του.

    Η αγορά σήμερα δεν είναι οι «κομπιουτεράδες», είναι όλος ο εγγράματος κόσμος. Αυτός ο κόσμος θέλει απλώς να κάνει την δουλειά του, όχι να πειράζει το λειτουργικό, όπως οι περισσότεροι οδηγοί θέλουν να πηγαίνουν από το Α στο Β, όχι να ασχολούνται με τα μηχανολογικά. Και στο linux (ακόμα και στο ubuntu) δεν είναι σπάνιο το να πρέπει να ασχοληθείς με την γραμμή εντολών.

    O Shuttleworth πολύ καλά κάνει, αλλά δεν πιστεύω να πετύχει ποτέ κάτι.

    Τα windows για κάποιον που καταλαβαίνει 5 πράγματα έτσι ώστε να καλύπτει τα νώτα του, είναι μια χαρά. Αυτό φυσικά σημαίνει πως θα βάλει το χέρι στην τσέπη για να αγοράσει ορισμένα έξτρα προγράμματα. Πέρα από αυτά, υπάρχουν εφαρμογές για τα πάντα, όχι δωρεάν βέβαια. Και το linux έχει πολλές εφαρμογές δωρεάν, αλλά αυτές που ενδιαφέρουν την πλειοψηφία, στις ελεύθερες εκδοχές τους είναι για τα μπάζα. Και μην μου πείτε για το openoffice καλή προσπάθεια, αλλά κρεμάει συχνά και έχει άθλια βοήθεια. Το χρησιμοποιώ, αλλά δεν θα το συνιστούσα για σοβαρή χρήση.

    Τα vista τα βρίσκω μια χαρά, πιστεύω πως δεν αρέσουν γιατί απλως διαφέρουν πολύ από τα xp. Φυσικά δεν είναι υπόδειγμα σχεδιασμού…

    Το MAC OS X είναι περισσότερο ανθρωποκεντρικό στην χρήση του, το δούλεψα για ένα διάστημα.

    Τέλος, μην ξεχνάμε πως κανείς δεν δουλεύει δωρεάν, οπότε σαφώς και ο κώδικας θα γράφεται από εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους ως κερδοσκοπικές δεν θα τον διανέμουν δωρεάν. Και δεν βλέπω γιατί να το κάνουν άλλωστε.

  11. Σεπτεμβρίου 10, 2009 στο 12:36 μμ

    Κατ’ αρχήν θα επιμείνω στην άποψη μου πως η αγορά χρειάζεται ένα καλό δωρεάν λειτουργικό σύστημα. Υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που δεν θέλουν να πληρώσουν για ένα λειτουργικό με προβλήματα (Vista) ή δε θέλουν να αγοράσουν έναν ακριβό υπολογιστή (Mac). Αυτοί δεν πρέπει να μείνουν ξεκομμένοι απο τον κόσμο της γνώσης και της πληροφορίας. Πολλοί απο αυτούς κατεβάζουν τα Vista/XP απο τα torrents. Αυτή η νοοτροπία αδικεί και τα Windows άλλα και το Linux που είναι ισάξιο (αν όχι καλύτερο) και δίνεται δωρεάν.

    Τέλος θα διαφωνήσω με τον Spizaetos γιατί μερικά απο τα μεγαλύτερα έργα λογισμικού είναι δωρεάν (Java, MySQL, Apache, Linux, JBoss, Firefox, Python, PHP, κλπ). Οι εταιρίες που υπάρχουν πίσω απο όλα αυτά (όπως π.χ. η Sun και τώρα η Oracle) χρηματοδοτούν τα έργα με χορηγίες, δωρεές και άλλους πόρους. Η συνδρομή του καταναλωτή δεν σημαίνει πάντα οτι ένα έργο είναι μεγάλο.

  12. Michalis
    Σεπτεμβρίου 10, 2009 στο 12:54 μμ

    Πολύ ενδιαφέρον thread. Επιτρέψτε να καταθέσω την άποψη μου.
    Να παρουσιάσω την θέση μου. Τεχνολογικά τα Windows είναι απαράδεκτα, κοστίζουν, ενώ χρηστικά είναι κορυφαία. Τεχνολογικά το Linux είναι εξαιρετικό, δεν κοστίζει ενώ χρηστικά χάνει. Μετά από 10+ χρήστης Windows, έχω πλέον Linux (dual boot) και δεν πρόκειται να γυρίσω στα Windows/Office γιατί τα καταφέρνω και με ολίγον command line κλπ. Δεν θεωρώ τον εαυτό μου όμως «μέσο χρήστη» (βλ. παρακάτω) αλλά κάνω και ότι κάνει ο μέσος χρήστης.
    Πιστεύω ότι τα λειτουργικά συστήματα και οι βασικές εφαρμογές πρέπει να είναι δωρεάν ή πάρα πολύ φτηνά (σε σημερινές τιμές π.χ. 20€) γιατί συνιστούν πλέον βασικά στοιχεία πολιτισμού όπως η τηλεόραση, τα βιβλία, οι εφημερίδες κλπ. Το κόστος έχει ήδη πληρωθεί από το hardware όπως π.χ. με την τηλεόραση. Θέλω πρόσβαση να έχουν όλοι οι πολίτες, όλοι οι μέσοι χρήστες και όχι μία ελίτ κομπιουτεράδων (με την έννοια της δεκαετίας του ‘80-‘90).

    Ας ορίσουμε τώρα την έννοια «μέσος χρήστης Η/Υ».
    Θεωρώ ότι πλέον χρήστης Η/Υ είναι ισοδύναμος με αυτό που λέμε τηλεθεατής, αναγνώστης εφημερίδας, βιβλίου, σινεφίλ κλπ. Η εποχή των ρομαντικών κομπιουτεράδων έληξε.
    Έτσι λοιπόν όπως όταν ο μέσος χρήστης διαβάζει εφημερίδα δεν είναι και υποχρεωμένος να ξερει την εκτυπωτική τεχνική ή του σινεφίλ δεν του πολυνοιάζει εάν είχε HD steady-cam ο κάμεραμαν ή όχι, έτσι και ο χρήστης Η/Υ θέλει απλά «να παίζει το μηχάνημα του».
    Άρα θα πρέπει οι Η/Υ να παίζουν απλά και να τα κάνουν όλα (τα «όλα» του μέσου χρήστη βέβαια) περίπου όπως βλέπω TV.
    Τα Windows το έχουν καταφέρει αυτό. Το Linux δεν το έχει καταφέρει αυτό. Οι διανομές που τα καταφέρνουν σε αυτό πράγματι είναι κάτω από 5. Αυτό θα ήταν θετικό (ορίστε έχουμε τελικά λίγες διανομές και όχι 100 που λέγατε…) αλλά πλην Ubuntu είναι..άγνωστες.
    Το πρόβλημα είναι ότι οι ίδιοι οι δημιουργοί δεν αισθάνονται ότι απευθύνονται στον μέσο χρήστη. Συγχέουν την συζήτηση περί τεχνολογικής ανωτερότητας του Linux vs Windows με το ζητούμενο της χρηστικότητας και πρόσβασης. Και επειδή είναι προσηλωμένοι στο 1ο, έχουν ας πούμε σαν σημαία και το MAC OS X. Όμως η Apple είναι άλλη μια Microsoft με απλά καλύτερο (ίσως) λειτουργικό.
    Άρα ερχόμαστε στο 2ο: χρηστικότητα και πρόσβαση. Η Microsoft και η Apple έχουν δώσει βάση στην χρηστικότητα οπότε έχουν καταφέρει να κάνουν χρηστικά προϊόντα. Όμως η πρόσβαση ανήκει σε αυτούς που αγοράζουν τα προϊόντα τους. Άρα η πρόσβαση στα προϊόντα τους απαιτεί δαπάνη από τον χρήστη. Και επειδή πιστεύω ότι το 80% των ιδιωτών δεν πληρώνει για αυτό υπάρχει και ευρεία διάδοση στα Windows. Αυτό φυσικά είναι και πολιτική της Microsoft. Ουσιαστικά διανέμει τα Windows δωρεάν σαν να ήταν Linux (!) και εισπράττει από τις εταιρείες, επαγγελματίες κλπ.
    Και ερχόμαστε στο Linux. Επειδή διατηρείται από developers δεν τους πολυνοιάζει η χρηστικότητα. Άρα από την γένεση του ΔΕΝ απευθυνόταν στο μέσο χρήστη. Αυτή είναι η κακή του κληρονομιά. Έπρεπε να έρθει το Ubuntu για να δώσει μια άλλη διάσταση. Ότι ναι, αν θέλουμε το Linux να γίνει προσιτό πρέπει να θυμίζει Windows! (ιεροσυλία για τους παραδοσιακούς Linuxάδες, αλλά guys έτσι είναι – δες KDE). Είπαμε ο μέσος χρήστης αδιαφορεί αν οι drivers φορτώνονται όλοι μαζί ή ένας-ένας. Ψυλλιάζεται βέβαια ότι «με τα κομπιούτερ που έμπλεξε θα δίνει συνέχεια λεφτά για μνήμη, δίσκους κλπ) επειδή τα Windows των υποχρεώνουν, αλλά ξέρει επίσης ότι ναι μεν το Linux είναι τσάμπα αλλά θα πρέπει να ξανά-εκπαιδευτεί.
    Εκεί είναι και ένα από τα κλειδιά: Τα Windows είναι πρακτικά τσάμπα και έχουν χρηστικότητα. Γιατί να πάει ο άλλος σε Linux?

    ΥΓ: Πάντως θα διαφωνήσω ότι το Linux έχασε το τραίνο. Ισα-ίσα που πιστεύω ότι τώρα σιγά-σιγά αρχίζει και παίρνει τα πάνω του.

  13. Michalis
    Σεπτεμβρίου 10, 2009 στο 12:58 μμ

    μιά διόρθωση….Δεν εχω dual boot, αλλά καθαρή εγκατάσταση…..Δαίμων….

  14. Σεπτεμβρίου 12, 2009 στο 12:37 πμ

    @spizaetos «Τα windows για κάποιον που καταλαβαίνει 5 πράγματα έτσι ώστε να καλύπτει τα νώτα του, είναι μια χαρά.»

    Το πρόβλημα μου με αυτό, είναι ότι τουλάχιστον από την εμπειρία μου οι χρήστες αυτοί αντιπροσωπεύουν το 5% του συνόλου. Άρα τα Windows δεν κάνουν για το 95% των ανθρώπων που τα χρησιμοποιούν, και που μου φέρνουν συνέχεια τα μηχανήματα τους για να τα καθαρίσω από τους ιούς και τα trojans.

    «Αυτός ο κόσμος θέλει απλώς να κάνει την δουλειά του, όχι να πειράζει το λειτουργικό, όπως οι περισσότεροι οδηγοί θέλουν να πηγαίνουν από το Α στο Β, όχι να ασχολούνται με τα μηχανολογικά»

    Μιλάμε για τον υπολογιστή ως καταναλωτική συσκευή, και αυτό είναι κάτι που δεν το έχει πετύχει κανείς ακόμα – ίσως η Apple προσεγγίζει αλλά είναι δύσκολο να πειστεί κάποιος να δώσει τόσα χρήματα για ένα υπολογιστή.

    «Και μην μου πείτε για το openoffice καλή προσπάθεια, αλλά κρεμάει συχνά και έχει άθλια βοήθεια. Το χρησιμοποιώ, αλλά δεν θα το συνιστούσα για σοβαρή χρήση.»

    Δυστυχώς, θα πρέπει να συμφωνήσω. Κάνει για να γράψεις 5-10 σελίδες κείμενο, αλλά δεν νομίζω να είναι αυτός ο σκοπός μιας τόσο μεγάλης σουίτας γραφείου…

    «Τέλος, μην ξεχνάμε πως κανείς δεν δουλεύει δωρεάν, οπότε σαφώς και ο κώδικας θα γράφεται από εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους ως κερδοσκοπικές δεν θα τον διανέμουν δωρεάν.»

    Χμ… Υπάρχει πολύς κόσμος που δουλεύει «δωρεάν» όσο αφορά τα χρήματα. Εισπράτει κανείς άλλα οφέλη συνεισφέροντας σε ένα έργο ελεύθερου λογισμικού, αλλά προφανώς ο εθελοντισμός δεν είναι για όλους τους ανθρώπους. Πολύς κόσμος σήμερα δυστυχώς κινείται μόνο με το χρήμα.

    @xpan

    «Υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που δεν θέλουν να πληρώσουν για ένα λειτουργικό με προβλήματα (Vista) ή δε θέλουν να αγοράσουν έναν ακριβό υπολογιστή (Mac). Αυτοί δεν πρέπει να μείνουν ξεκομμένοι απο τον κόσμο της γνώσης και της πληροφορίας.»

    Συμφωνώ απόλυτα, και νομίζω ότι σε αυτούς απευθύνεται (ή τουλάχιστον προσπαθεί) το Ubuntu αυτή τη στιγμή. Οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται να ασχοληθεί εσωτερικά με ένα Free UNIX σύντομα θα ανακαλύψει ότι κάθε διανομή του κάνει – όταν φτάσεις στη γραμμή εντολών οι διαφορές είναι λίγες, η πρόκληση μεγαλύτερη και ο πωρωμένος χρήστης έτσι και αλλιώς δεν τρομάζει.

    @Michalis

    «. Τεχνολογικά τα Windows είναι απαράδεκτα, κοστίζουν, ενώ χρηστικά είναι κορυφαία. Τεχνολογικά το Linux είναι εξαιρετικό, δεν κοστίζει ενώ χρηστικά χάνει.»

    Συμφωνώ εν μέρει. Αλλά τα Windows από χρηστικής άποψης δεν είναι κορυφαία (το περιβάλλον είναι υπερβολικά περίπλοκο αν και δίνει αρκετές ρυθμίσεις) αλλά το πρόβλημα είναι οι ιοί και η ανασφάλεια. Αυτό κάνει τα Windows κατάλληλα για λίγους ανθρώπους που με λίγη προσπάθεια θα μπορούσαν να πάνε και στο Linux έτσι και αλλιώς (με τη προυπόθεση ότι υπάρχουν οι εναλλακτικές εφαρμογές που χρειάζονται).

    «έτσι και ο χρήστης Η/Υ θέλει απλά “να παίζει το μηχάνημα του”.»

    Αυτό που έλεγα παραπάνω για τον υπολογιστή ως καταναλωτική συσκευή. Δεν ισχύει όμως για κανένα συνδυασμό μηχανήματος / λειτουργικού ακόμα. Άσχετα ότι η MS προσπαθεί να μας πείσει ότι το έχει πετύχει και το Linux ότι το έχει αντιγράψει.

    «Όμως η Apple είναι άλλη μια Microsoft με απλά καλύτερο (ίσως) λειτουργικό.»

    Έχοντας αποκτήσει πρόσφατα iMac οι διαφορές μεταξύ OS X και Windows είναι μεγάλες, και όχι μόνο εσωτερικά. Σίγουρα είναι καλύτερα τα πράγματα, αλλά σε αυτό που θέλω να σταθώ: η Apple είναι μια *χειρότερη* microsoft μάλλον. Μπορεί να δίνει πλήρεις εφαρμογές (π.χ. iLife) με το λειτουργικό (όχι τα χαζό-trials των windows) αλλά είναι όλα φτιαγμένα για να σε πηγαίνουν να ξοδέψεις περισσότερα λεφτά στην Apple (π.χ. iTune store).

    «Ουσιαστικά διανέμει τα Windows δωρεάν σαν να ήταν Linux (!) και εισπράττει από τις εταιρείες, επαγγελματίες κλπ.»

    Κάποτε συνέβαινε αυτό. Τώρα που κυριάρχησε τελείως στην αγορά τα κλειδώνει και διπλοκλειδώνει όλα. Πριν λίγα χρόνια όλα τα τοπικά μαγαζιά υπολογιστών στα Χανιά έδιναν ¨σπασμένα¨ Windows με τα μηχανήματα. Τώρα ο κόσμος αγοράζει τα πάντα γνήσια από τις μεγάλες αλύσιδες που έχουν ανοίξει. Όχι ότι είναι κακό αυτό (αν θες ιδιόκτητο λογισμικό πλήρωσε το, και καλά κάνεις) απλώς δείχνει ότι η MS ετοιμάζεται να «αρμέξει» και τα τελευταία προβατάκια – τους οικιακούς χρήστες.

    «Ότι ναι, αν θέλουμε το Linux να γίνει προσιτό πρέπει να θυμίζει Windows! »

    Για να γίνει κάτι καλύτερο πρέπει να είναι διαφορετικό. Αλλιώς το πιο πιθανό είναι να γίνει ένα κακαντίγραφο. Τα Windows μου φαίνονται όλο και περισσότερο μια κακή απομίμηση του OS X. Το Linux έχει περισσότερες ελπίδες να γίνει καλύτερο και από τα δύο. Ας μην του τη στερήσουμε.

  15. kofterolepidi
    Σεπτεμβρίου 29, 2009 στο 6:52 μμ

    Αγαπητοί φίλοι εγώ είμαι ένας απλός χρήστης αλλά κάποιοι πιστεύω κάνουν σημαντικό λάθος πρώτον που δε θέλουν το ανοιχτό λογισμικό να γίνει μεγάλη πλειοψηφία στους χρήστες(μάλλον δε διαθέτουν στρατηγικό χάρισμα και όραμα) και δεύτερο που δεν θέλουν να έχει 1-2 διανομές για desktop χρήση στους πολλούς.
    ΠΡΟΤΕΙΝΩ το εξής: οι πιο μεγάλες διανομές να μαζευτούν και να συμφωνήσουν να φτιάξουν 1-2 μόνο διανομές ή άντε 3-4 αλλά και περισσότερες διανομές στηριγμένες στις προηγούμενες για πιο hard core χρήστες.Έτσι η δύναμη που θα αποκτήσουν με την ενοποίηση θα είναι τεράστια και θα πιεστούν και οι κατασκευαστές υπολογιστών και προγραμμάτων.Η ενότητα και μόνο αυτή στον χώρο του linux θα φέρει τη νίκη,απλά χρειάζεται μια φωτεινή συμφωνία-ορόσημο.

  16. Οκτώβριος 5, 2009 στο 10:08 πμ

    Και εγώ είμαι ένας μέσος χρήστης και για να οχυρωθώ από τις αδυναμίας των windows και την μικρή διείσδυση του linux κάνω αλχημείες του τύπου:

    1. Για την δουλειά μου που έχω ένα πρόγραμμα που δεν τρέχει σε linux με τίποτα και έχω έναν υπολογιστή με windows να το τρέχει που ΔΕΝ μπαίνει στο internet ΠΟΤΕ για να μην κολλήσει ιούς και καταστραφώ. Ο υπολογιστής είναι όπως πριν 3 χρόνια που τον έφτιαξα και εγκατάστησα τα προγράμματα και έτσι θα μείνει μέχρι να πάρω σύνταξη!
    2. Όταν θέλω να μπω στο internet στην δουλειά έχω έναν netbook με linux.

    Ξέρω ότι στους χρήστες υψηλότερου επιπέδου αυτό ακούγεται αστείο, αλλά οικονομικά μου έρχεται φτηνότερα έτσι (η χρηματώρα μου είναι υψηλή για να την σπαταλώ στην ενασχόληση με τους υπολογιστές και 3 κατοστάρικά για έναν netbook δεν είναι πολλά) και κάτι πολύ σημαντικό: δεν μου είναι ΚΑΘΟΛΟΥ ευχάριστο να ασχολούμαι με τους υπολογιστές. Θέλω μόνο να κάνω την δουλειά μου εύκολα.

  1. Νοέμβριος 10, 2012 στο 2:20 μμ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: