Αρχική > Technology > Ο Κατακερματισμός του Linux

Ο Κατακερματισμός του Linux

Σεπτεμβρίου 25, 2007 Σχολιάστε Go to comments

Πολύς κόσμος με ρωτάει γιατί επιμένω στο Linux αφού με τα windows μπορώ να κάνω τη δουλειά μου το ίδιο καλά. Η απάντηση είναι πάντα η ίδια: «Το Linux είναι καλύτερο!». Σίγουρα όμως δεν ειναι το ίδιο εύκολο με τα windows σε κάποια θέματα και όχι γιατί το Linux δεν μπορεί, άλλα γιατί ο κόσμος όλος ειναι προσαρμοσμένος στα Windows της Microsoft. Παρόλα αυτά όμως χαίρομαι όταν βλέπω κινήσεις που σιγά σιγά δείχνουν πως το ανοιχτό λογισμικό αρχίζει να αποκτά μια συμπαγή και συνεχή βάση χρηστών και προγραμματιστών.

Για παράδειγμα ήδη στη Ρωσία αποφάσισαν να εγκαταστήσουν ανοιχτό λογισμικό σε χιλιάδες σχολικά εργαστήρια αντί να πληρώνουν άδειες χρήσεις στην Microsoft. Αυτό σημαίνει οτι τα χρήματα που ξοδεύονται σε άδειες χρήσης των Windows, σε αναβαθμίσεις, σε αγορά antivirus, anti-spam, anti-ad, anti-dialers και φυσικά για το Office (που δίνεται έξτρα) είναι πολύ περισσότερα απο το να βάλουν μια ρώσικη έκδοση του linux, και να δημιουργήσουν στα ρώσικα εκατοντάδες εκπαιδευτικές εφαρμογές για τα παιδιά. Άλλωστε οι Ρώσοι είναι εξαιρετικοί προγραμματιστές και με ιδιαίτερη αγάπη για τις νέες τεχνολογίες. Κάτι που δε συμβαίνει στην Ελλάδα. Πραγματικά θα χαιρόμουν αν το Ελληνικό κράτος αποφάσιζε κάποια μέρα να συνεργαστεί με τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας ώστε μέσα απο αυτούς να δημιουργήσει μια ομάδα που να βοηθήσει στο να περάσουν τα σχολικά εργαστήρια στην επόμενη γενιά που θα αποτελούνται απο ανοιχτό λογισμικό και ελληνικές εκπαιδευτικές εφαρμογές (που επίσης δεν υπάρχουν) με σκοπό να μειωθεί το κόστος συντήρισης και χρήσης. Έτσι τα λεφτά θα μπορούν να επενδυθούν σε πολύ πιο ουσιαστικά εκπαιδευτικά ζητήματα (βιβλία, έρευνα, υλικοτεχνικός εξοπλισμός κλπ). Πέρα, όμως απο τα καλά του Linux, υπάρχει και ένα σημαντικό πρόβλημα που κατα τη γνώμη μου δυνητικά υποθάλπει τα θεμέλια της μαζικότερης εξάπλωσης του Linux.

Και φυσικά αναφέρομαι στον κατακερματισμό του. Στην ύπαρξη χιλιάδων διανομών οι περισσότερες απο τις οποίες είναι άχρηστες (αφού δε δουλεύουν με τις περισσότερες συσκευές). Εγώ είμαι απο τους ανθρώπους που τους αρέσει η pop κουλτούρα. Πιστεύω πως στις pop διαδρομές δοκιμάζεσαι πραγματικά γιατί δεν κάνεις αυτό που πραγματικά θες, άλλα αυτό που θέλει ο κόσμος και δυστυχώς πρέπει να ικανοποιήσεις όσο γίνεται περισσότερους. Το Linux ακόμα δεν ειναι pop και το γεγονός πως υπάρχουν alternative διανομές όπως το gentoo (λόγου χάρη) δημιουργούν μια ανασφάλεια στον κόσμο και ένα κακό παρελθόν. Πλέον όταν φίλοι μου με ρωτάνε τι Linux να βάλουν. Είμαι κάθετος: «Fedora ή Ubuntu!», απαντάω (δεν αναφέρω το Suse λόγω Novell). Αν το στείλω να δοκιμάσει π.χ. το Gentoo τότε ενδεχομένως να δημιουργήσω έναν (ακόμα;) χρήστη με κακό παρελθόν στο Linux. Ένα χρήστη που με τη πρώτη ευκαιρία θα ξαναγυρίσει στα Windows. Γιατί να κάνω κάτι τέτοιο και γιατί να προσπαθήσω να ψυχολογήσω το χρήστη για να δω σε τι επίπεδο είναι και πόσο χρόνο έχει να διαθέσει; Τα πράγματα είναι απλά: Fedora αν σου αρέσει το Μπλε ή Ubuntu αν σου αρέσει το Πορτοκαλί. Και τα δυο ειναι άψογα στις λειτουργίες τους με εξαιρετική βάση χρηστών έτοιμη να απαντήσουν σε οποιοδήποτε πρόβλημα. Επί τη ευκαιριά, προσωπικά προτιμώ το Fedora απέναντι στο Ubuntu για λόγους, όμως, που θα εκθέσω σε άλλο κείμενο.

Είναι ένα θέμα που συμφωνώ 100% με τον Linus όταν σε μια τελευταία του συνέντευξη για το μέλλον του Linux δήλωνε πως έχει βαρεθεί όλες αυτές τις διανομές που απαιτούν πολλές ώρες διάθεσης απο τη μεριά του χρήστη ώστε να έρθει το Linux τους σε ένα αποδεκτό επίπεδο χρήσης. Το Fedora μου «μπήκε» σε 20 λεπτά και μέσα σε μια ώρα είχα τα πάντα: mp3, dvd, video, flash, office, web, mail, pdf, εκτυπώσεις, home networking, internet, κλπ. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν η μη αυτόματη προσθήκη κάποιων ακόμα αποθετηρίων. Κάτι που ελπίζω στις επόμενες εκδόσεις να γίνεται αυτοματα.

Πραγματικά εύχομαι μια μέρα το Linux να αποτελείται απο 2-3 βασικές διανομές, και καμιά 10αριά εντελώς εξειδικευμένες (π.χ. για Σχολικά εργαστήρια, για εξυπηρετητές, για media box, κλπ) που να διαφοροποιούνται μόνο ως προς το προσφερόμενο λογισμικό και μόνο σε αυτό. Ένας ακόμα διαχειριστής πακέτων π.χ. δεν μας χρειάζεται. Ξέρω όμως πως κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει σύντομα (εως και ποτέ), μπορώ όμως να περιμένω.

Υ.Γ. Τα θερμά μου συγχαρητήρια στην Magenta για το DesktopOS. Μια εξαιρετική διανομή προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα, σε καλή τιμή και με δωρεάν υποστήριξη. Ας κάνουν μια βόλτα απο τα σχολεία της Ελλάδας. Μπορεί να πέσουν σε 2-3 ανοιχτόμυαλους καθηγητές και να την προτιμήσουν. Ειδικά στα δημοτικά σχολεία που έχουν πιο παλιούς υπολογιστές με κάτι windows Me (Θεέ μου!) και 95 αξίζει να περάσουν μια βόλτα.

Advertisements
Κατηγορίες:Technology
  1. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 4:18 μμ

    Τώρα με προβλημάτισες.
    Σκεφτόμουν να κατεβάσω από το Ubuntu, αλλά με τα όσα αφήνεις να εννοηθούν σχετικά με το Fedora, απσυντονίστηκα!
    Περιμένω σύντομα την επεξήγηση, έτσι;

  2. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 7:32 μμ

    Chris, δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο.

    Οι απόψεις μου περί του θέματος των 1Κ διανομών: Η δυναμική των διανομών.

  3. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 8:09 μμ

    Πάνα, προτείνω να δοκιμάσεις και τα δυο και να αποφασίσεις μόνος σου. Εγώ χρησιμοποιούσα το Ubuntu για αρκετούς μήνες ώσπου κάηκε ο δίσκος και έτσι άδραξα την ευκαιρία να δοκιμάσω και το fedora. Ε, κόλλησα. Είναι πολύ πιο δουλεμένη εφαρμογή και δείχνει πιο «επαγγελματική» στο σύνολό της.

    Δημήτρη χαίρομαι που συμφωνείς μαζί μου γιατί έχω διαβάσει για τη συνεισφορά σου στην κοινότητα και αυτό με κάνει να αισθάνομαι πιο σίγουρος για τις απόψεις μου.

  4. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 8:15 μμ

    Εγώ πάλι δε θα μπορούσα να διαφωνήσω περισσότερο. Δε καταλαβαίνω ποιό είναι το κακό να υπάρχουν χιλιάδες διανομές έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να διαλέξει αυτό που του αρέσει. Επειδή μπερδεύονται οι newcomers στο Linux; Αν είναι να μπερδεύονται από αυτό, καλύτερα ας μείνουν στα Windows. Αν το «κακό» που κάνουν οι πολλές διανομές είναι να μπερδεύουν τους newcomers, so be it. Εξάλλου, ποιός είπε ότι πρέπει το Linux να γίνει ubiquitous με το ζόρι; Το θέμα είναι να αλλάξει ο χρήστης και να έρθει στο Linux, όχι να αλλάξει το Linux για να έρθει στο χρήστη (διότι τότε δε θα είναι Linux αλλά κάτι άλλο).

    Αν δεν υπήρχαν αυτές οι χιλιάδες διανομές, δε θα υπήρχαν και οι σημερινές «καλές» διανομές που έχουμε. Το ότι υπάρχουν 5-10 καλές διανομές σήμερα είναι διότι πολλές από αυτές συγκεντρώνουν την distilled γνώση που προέκυψε από τις παλιότερες. Με την ίδια λογική ας καταργήσουμε τις εκατοντάδες γλώσσες προγραμματισμού, τις πολλές θρησκείες, τις εθνικές γλώσσες — για να μη μπερδευόμαστε. Δεν πάει έτσι… Η ποικιλία είναι ελευθερία, διότι σου δίνει τη δυνατότητα επιλογής. Μπορεί εμένα να μου παίρνει μια μέρα να στήσω το Gentoo μου πλήρως, αλλά έχω βαθμό ελέγχου που με το Fedora ή το Ubuntu εσύ ποτέ δε θα έχεις. Δε καταλαβαίνω γιατί κάποιος από τους δυό μας θα πρέπει να αποχαιρετίσει τη διανομή του για να μπορεί ο Χ χρήστης Windows να βάλει Linux και να μη μπερδεύεται; Ας μη βάλει ποτέ. 🙂

  5. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 8:38 μμ

    Άγγελε, συμφωνώ ότι μέσα απο τη τριβή των εκατοντάδων διανομών προέκυψαν οι 2-3 «πολύ καλές» όπως λες, όμως θεωρώ πως είναι καιρός να γίνει η υπέρβαση. Να ακουμπήσει δηλαδή το Linux ένα μεγαλύτερο κοινό. Νομίζω έχει ωριμάσει αρκετά και μπορεί να το κάνει αυτό. Μόνο οταν γίνει αυτό, θα δούμε ακόμα καλύτερο office, και επαγγελματικές εφαρμογές (π.χ. ERP, CRM, CAD, για συνθεση και επεξεργασία μουσικής, συγχρονισμό δεδομένων με μικρές συσκευές όπως Palm, Symbian, ή ακόμα και με PocketPC) και φυσικά η κοινότητα θα αποκτήσει μια ακόμα μεγαλύτερη βάση προγραμματιστών και επενδυτών.

    Ισχύει ότι συμβαίνει και με τα αερόστατα που θέλουν να φτάσουν ψηλά και αναγκάζονται να «απελευθερωθούν» από τα βαριά σακιά. 🙂

  6. Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 8:57 μμ

    Αν και δε με απασχολεί πολύ η εξάπλωση ή μη του Linux (θεωρώ ότι τώρα είναι σε ιδανική κατάσταση από άποψη ρυθμού adoption), δε νομίζω ότι αυτό που εμποδίζει την εξάπλωσή του είναι το μεγάλο πλήθος διανομών. Μάλλον άλλα πράγματα φταίνε, όπως κλειστά hardware specs, έλλειψη ενημέρωσης (κυβερνήσεων, χρηστών), λανθασμένη νοοτροπία (γίνεται switch από Windows σε Linux χωρίς αλλαγή νοοτροπίας), μικρότερο οικονομικό όφελος (πληρώνεις συνήθως μόνο το support), το κόστος της εκμάθησης νέας τεχνολογίας και εκ νέου εκπαίδευσης υπαλλήλων, μια ομολογουμένη δυσκολία στη χρήση του Linux κλπ.. Αλλά νομίζω ότι καθημερινά υπάρχει βελτίωση σε όλα τα πράγματα που ανάφερα. Αν φταίει το πλήθος των διανομών (που δε το πιστεύω), θα είναι κοντά στο τέλος της λίστας των αιτιών (αν όχι το τέλος).

    My 2 €cents. 🙂

  7. stoned
    Σεπτεμβρίου 25, 2007 στο 11:20 μμ

    Συμφωνώ με τον Αγγελο, ωστόσο εμένα με ενδιαφέρει η εξάπλωση του linux.

    Πώς είναι δυνατόν το linux να ακουμπήσει σε ένα μεγαλύτερο κοινό μέσω της εξάλειψης των διανομών; Οι διανομές δεν είναι κατακερματισμός. Είναι ό,τι σημαίνει η βιοποικιλότητα για την εξέλιξη. Εξάλειψη των διανομών σημαίνει εξάλειψη των αντίστοιχων κοινοτήτων. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, διανομές όπως οι fedora, ubuntu δεν θα μπορούν να σταθούν εκτός αν άλλαζαν to επιχειρηματικό μοντέλο του ανοικτού κώδικα πηγαίνοντας πίσω στο κλασικό αγοραίο, όπου κυριαρχεί η micro$oft. Τότε το ελεύθερο λογισμικό θα έχει αποτύχει, το gnu/linux σαν λειτουργικό σύστημα θα έχει αποτύχει και οι οραματιστές θα χρειαστεί να αναζητήσουν κάτι καινούριο. Αντίθετα η αβεβαιότητα για το ποια νέα διανομή θα εμφανιστεί ή ποια θα φτάσει στην κορυφή στο επόμενο χρονικό διάστημα δείχνει την υγεία του οικοσυστήματος. Δεν πρόκειται για βαρίδια, και η εξάλειψή τους, μέσω εξαγορών όπως υπονοείται, όχι μόνο δεν θα βοηθήσει άλλα projects όπως το openoffice, αλλά θα τα καταδικάσει. Επίσης η πληθώρα των διανομών εξυπηρετεί και μια άλλη σημαντική αμυντική λειτουργία. Αν κάποια ή και όλες οι μεγάλες διανομές εξαγοραστούν, κάποιες άλλες θα αναπληρώσουν τα κενά. Αυτή είναι η δύναμη των διανομών. Το gnu/linux δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι το όχημα με το οποίο ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο κάνει την εμφάνισή του.

    Οι λόγοι για το ότι το linux δεν είναι mainstream στο desktop δεν οφείλεται βέβαια στο πλήθος των διανομών, αλλά στη βία του οικονομικά ισχυρού. Με τον ισχυρισμό ότι υιοθετώντας αυτή τη βία, το linux θα κάνει την υπέρβαση, η μάχη δίνεται για ένα αδειανό πουκάμισο. Το ζήτημα είναι να υπάρξει η δυνατότητα ενός εναλλακτικού οικονομικού μοντέλου βασισμένου στο ΕΛΛΑΚ, το οποίο υπό προϋποθέσεις θα έδινε απαντήσεις σε τρέχοντα διοικητικά, οργανωτικά και παραγωγικά προβλήματα. Αν απλώς αντικαταστήσουμε ένα λειτουργικό με ένα άλλο, δεν κάναμε τίποτα. Από την περασμένη δεκαετία, δηλαδή σχετικά σύντομα, το gnu/linux εξελίχθηκε από ένα έξυπνο παιχνίδι για παιδιά σε βασικό τεχνολογικό εργαλείο και σήμερα είναι ένας σοβαρός παράγοντας επιρροής στις κοινωνικές διεργασίες. Αν συνεχίσουμε να βλέπουμε το linux με τα μάτια της περασμένης δεκαετίας, ούτε κατανοούμε τις αιτίες που δεν είναι στην κορυφή, ούτε μπορούμε να προτείνουμε πώς αυτό μπορεί να γίνει. Αυτό το ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικών διεργασιών, τη σύνδεση με την κοινωνική θεωρία, οι χρήστες καλούνται να αξιοποιήσουν.

  8. Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 12:53 πμ

    «»»
    Μόνο οταν γίνει αυτό, θα δούμε ακόμα καλύτερο office, και επαγγελματικές εφαρμογές
    «»»

    Είμαι και εγώ ένας από αυτούς τους χρήστες που περιμένουν ανυπόμονα τις καλύτερες εφαρμογές, και συγκεκριμένα τις μουσικές. Αυτή την στιγμή η μόνη επαγγελματικού επιπέδου μουσική εφαρμογή για Λίνουξ είναι η Lilypond.

    Η εξέλιξη οδηγεί φυσιολογικά στην επικράτηση ενός μικρού αριθμού διανομών και αυτό έχει ήδη αρχίσει να διαφαίνεται. Αφού όμως πρόκειται για ένα ελεύθερο σύστημα η εξάλειψη των μικρών διανομών είναι αδύνατη, θα υπάρχουν πάντα κάποιοι άνθρωποι με διαφορετική γνώμη και το δικαίωμα να την υλοποιήσουν.

    Θα ευχόμουν πάντως να συμφωνούσαν οι διανομές σε κάποιες σταθερές έτσι ώστε να μην είναι απαραίτητο κάθε μια να έχει τα έχει τα δικά της binary πακέτα, είναι ένας ανούσιος πολλαπλασιασμός της ίδιας εργασίας… Αφελές και μακρινό όνειρο έτσι;

    Εδώ που τα λέμε τα πολλά γραφικά περιβάλλοντα (Gnome, Kde) είναι μεγαλύτερο ακόμη εμπόδιο για την εξάπλωση του Λίνουξ, και μπερδεύουν περισσότερο τους νέους χρήστες. Αν και νομίζω ότι θα ήταν καλύτερα αν επικρατούσε μόνο ένα από τα δυο, χρησιμοποιώ το XFCE στο μηχάνημά μου (Xubuntu). Είμαστε πρόθυμοι να θυσιάσουμε την ελευθερία επιλογής που απολαμβάνουμε τώρα; Και σε αυτή την περίπτωση η λύση που θα ευχόμουν είναι συμφωνία σε κάποιες σταθερές έτσι ώστε τα γραφικά περιβάλλοντα να λειτουργούν απλώς σαν «ενδύματα» για τις ίδιες εφαρμογές κάτι που προς το παρόν φαίνεται τεχνικά ανέφικτο.

    Τελικά νομίζω ότι ο δρόμος για την εξάπλωση του ελεύθερου λογισμικού περνά από την διαλειτουργικότητα και τα ανοιχτά πρότυπα, αν αυτοί οι όροι υπήρχαν οι πολλαπλές διανομές δεν θα ήταν εμπόδιο.

  9. Καινουργιάκης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 2:14 μμ

    Είμαι ο καθηγητής που ονειρεύεσαι καλέ μου φίλε.

    θες να σού πω τι χρειάζεται για να έρθει το open source στην ελληνική εκπαίδευση ;

    1. Εμπορικό Support από μια εταιρία στύλ Ματζέντα που να δώσει το DesktopOs δωρεάν και να υποστηρίζει τηλεφωνικά την λειτουργία του.

    2. Θεσμοθέτηση μιας πιστοποίησης πληροφορικής όπως το OpenECDL και αναγνώρισης της από το κράτος.

    3. Σταδιακή μετάβαση στο OpenOffice σε όλο τον δημόσιο τομέα (αν θέλει η Microsoft βεβαια!)

    4. Προσγείωση στην πραγματικότητα όλων των geeks. Ο μέσος Έλληνας καλέ μου geek δεν ξέρει ότι ο υπολογιστής ανοίγει από 2 κουμπιά (και εσείς μιλάτε για gentoo)

    5. Να αντιληφθεί ο μέσος λινουξας ότι ήμαστε χειρότεροι από το ΜΛ ΚΚΕ, το ΚΚΕ(μ-λ), ΚΚΕ, το ΣΥΡΙΖΑ,το ΟΑΚΚΕ, το ΕΝΑΝΤΙΑ και τελικά κυβερνάει η Microsoft.

    Προσπαθώ εδώ και ένα χρόνο να μαζέψω τους λινουξάδες του ηρακλείου μια φορά για να ξεκινήσουμε κάτι καλό. Βοήθησα στο Linux Beer Hike τους τελευταίους 6 μήνες για να γίνει αυτό. Εκαναν 35 άτομα register από την κρήτη και τελικά ξέρετε πόσοι ήρθαν;

    Κ Α Ν Ε Ν Α Σ

    Οποιος θέλει να βοηθήσει για να πάμε στο υπουργείο να κάνουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση για το ελεύθερο λογισμικό στα σχολεία το τηλέφωνο μου είναι 6974533441 (kaingeo@yahoo.gr) πάρτε με ένα τηλεφωνάκι.

    Για να δω πόσοι θα με πάρετε !!!!

  10. stoned
    Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 5:33 μμ

    Μήπως θα ήταν προτιμότερο πριν κατατεθεί οποιαδήποτε πρόταση, να γίνει ένα αρχικό draft, σε κάποιο site του ελλακ το οποίο θα γίνει αντικείμενο επεξεργασίας από όσους ενδιαφέρονται; Το τελικό κείμενο να είναι σύντομο και περιεκτικό, όχι μεγαλύτερο από 50 σελίδες, να αποτελέσει τη βάση αιτιολογικής έκθεσης για την κατάθεση και συζήτηση σχεδίου νόμου για την ψηφιακή στρατηγική, την καινοτομία και την εισαγωγή του ελλακ στη δημόσια διοίκηση με αιχμή την εκπαιδευτική κοινότητα και να ζητηθεί από τα πολιτικά κόμματα να το στηρίξουν επίσημα και δημόσια. Αν κάτι ανάλογο ξεκινήσει τώρα και δίνοντας κάποια ελεύθερα περιθώρια, πιστεύω θα είναι έτοιμο πριν το τέλος του έτους. Κατά τη διάρκεια διαμόρφωσης του τελικού κειμένου να αναλάβει η κοινότητα του ελλακ μια καμπάνια ευαισθητοποίησης της εκπαιδευτικής κοινότητας με ομιλίες σε σχολεία, ΤΕΙ και ΑΕΙ και γενικότερα των πολιτών από τα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα.

    Αυτό όλο ίσως ακούγεται πομπώδες, αλλά να υπενθυμίσω ότι τα πολιτικά κόμματα από τη φύση τους δεν έχουν κάποιο ειδικό ενδιαφέρον για το ελεύθερο λογισμικό ιδιαίτερα σε χώρες με τα χαρακτηριστικά τεχνολογικής υστέρησης της Ελλάδας, εκτός αν πιεστούν.

    Επίσης πιθανόν το κόστος σε χρόνο και χρήμα να αποδειχθεί υπερβολικό για την κοινότητα του ελλακ. Οπότε δεν γνωρίζω πόσο ρεαλιστικό θα ήταν. Ωστόσο αν ξεκινήσει κάποιο wiki ή blog site δημοσίου διαλόγου του ελλακ με κάποιο draft, πιστεύω ότι οι υποστηρικτές θα αυξηθούν στην πορεία.

    Τέλος σε μια τέτοια διαδικασία δημόσιου διαλόγου, επειδή είναι πολύ πιθανόν να επιχειρηθεί η απονεύρωση του τελικού κειμένου, αλλά και μετά το τελικό κείμενο της όλης διαδικασίας αν προχωρήσει, η κοινότητα του ελλακ να εξασφαλίσει το πρόταγμα των αρχών του ελεύθερου λογισμικού.

  11. Καινουργιάκης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 6:54 μμ

    Θα συμφωνούσα απολύτως μαζί σου ένα χρόνο πριν. Τώρα νομίζω ότι δεν είναι εφικτό να γίνει δημόσιος διάλογος για τον απλό λόγο ότι η κοινότητα δεν είναι ενιαία και αυτό θα είναι η χειρότερη εικόνα και τελικά θα είναι ένα αντεπιχείρημα για την υιοθέτηση του ελεύθερου λογισμικού.

    Από την μικρή μου εμπειρία το μόνο που δεν λείπει είναι ένα ακόμα κείμενο. Αυτό που λείπει είναι κάποιος να υπογράψει το support για την προσπάθεια αυτή και υποστεί τις νομικές συνέπειες αν δεν κάνει καλά την δουλειά του. Η κοινότητα δεν το υπογράφει αυτό !

    Μπορούμε να θεσμοθετήσουμε το OpenECDL που έχουν ξεκινήσει στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας;

    Πρέπει να φτιαχτεί μια ομάδα από που να θέλουν να ασχοληθούν !

  12. stoned
    Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 9:22 μμ

    Γιατί η κοινότητα δεν είναι ενιαία; Ποιες είναι οι διαχωριστικές γραμμές;

    Οι πιστοποιήσεις είναι καλές για διάφορες εμπορικές χρήσεις συνήθως χαμηλών φιλοδοξιών, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι είναι στο πνεύμα του ελεύθερου λογισμικού. Εντάξει, όλοι τη δουλειά μας θέλουμε να κάνουμε, αλλά με αυτόν τον τρόπο; Νομίζω ότι ξεκινάμε από πολύ χαμηλά. Αν πρόκειται για επιχειρήσεις, θα μπορούσε να υπάρξει κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ας πούμε GPL certification, που να περιλαμβάνει τις τεχνολογικές και νομικές παραμέτρους, αλλά για developers νομίζω ότι πιστοποίηση τύπου ecdl, ανοιχτή ή όχι θα τους έθαβε. Για κάποιον που γράφει κώδικα ή που κάνει διαχείριση συστημάτων τρία θεωρώ ότι είναι τα στοιχεία που αναδεικνύουν τη δουλειά του: το επιστημονικό/τεχνολογικό υπόβαθρο, η παρακολούθηση/συμμετοχή στις εξελίξεις του πεδίου και το mentorship. Η πιστοποίηση δεν είναι δυνατόν να καλύψει κανένα από τα αυτά, είναι χαμηλότερου βεληνεκούς και υπάρχει ο κίνδυνος να χρησιμοποιηθεί για να διατηρηθεί η σημερινή στασιμότητα. Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας μπορεί να είχε άλλους στόχους για αυτό το πρόγραμμα, αλλά μιλάω για κάτι εντελώς διαφορετικό που δεν έχει σχέση με πιστοποιήσεις.

  13. Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 10:36 μμ

    Τελικά η συζήτηση κατάφερε να φτάσει αρκετά μακριά και χαίρομαι για αυτό.

    Προσπαθώ εδώ και ένα χρόνο να μαζέψω τους λινουξάδες του ηρακλείου μια φορά για να ξεκινήσουμε κάτι καλό. Βοήθησα στο Linux Beer Hike τους τελευταίους 6 μήνες για να γίνει αυτό. Εκαναν 35 άτομα register από την κρήτη και τελικά ξέρετε πόσοι ήρθαν;

    Προφανώς ο κόσμος είναι καχύποπτος (με όσα έχουν δει τα μάτια του) και ίσως να θεωρεί πως για να τα βάλει με το καθεστώς της MS χρειάζονται πολύ περισσότερα. Ειδικά οι καθηγητές που το μεγαλύτερο ποσοστό αυτων θέλει απλά να κάνει τη δουλειά του, και η δουλειά του γίνεται μια χαρά απο τα Windows.

    Να σου κάνω μια ερώτηση όμως. Έχω μιλήσει στο παρελθόν για το μεγαλύτερο παράδοξο του ελληνικού κράτους που είναι το εξής: Αντί το κράτος-μπαμπάς να εμπιστεύεται τους ανθρώπους που διορίζει, τους βάζει στην άκρη και κάνει ότι θέλουν οι 5-10 γραφειοκράτες του υπουργείου.

    Ας πουμε το εξής. Αντί το σχολείο να προκηρύξει μειοδοτικό διαγωνισμό για τα σχολικά εργαστήρια, ας δώσει αυτά τα λεφτά απευθείας στον υπεύθυνο του σχολικού εργαστηρίου να τα επενδύσει αυτός όπως θέλει (που προφανώς θα είναι κάποιος «πληροφορικάριος»). Ο καθηγητής αυτός λοιπόν, θα μπορούσε να επιλέξει να επενδύσει αυτά τα λεφτά σε εξαιρετικά PCια, και θα του έμεναν λεφτά να αγοράσει άλλου είδους υλικοτεχνικό εξοπλισμό (τηλεόραση, βιντεοπροβολέα, dvd player, κλπ). Αντί για Windows/Office φυσικά θα έβαζε Fedora π.χ.

    Πιστεύω πως σχεδόν οι μισοί καθηγητές κάτω των 35 θα προτιμούσαν το Fedora (ή Ubuntu, Suse, κλπ).

    Ίσως τελικά δε χρειάζονται πολλά πράγματα, αρκεί το κράτος-μπαμπας να εμπιστευτεί τους ανθρώπους που μέσω ενός τόσο δύσκολου διαγωνισμού (ΑΣΕΠ) φέρνει στα σπλάχνα του. Αυτό είναι πραγματικά που πρέπει να διεκδικήσουμε.

  14. Καινουργίακης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 26, 2007 στο 11:10 μμ

    Παιδιά όλα στα λόγια είναι τέλεια. Μπορώ να επιχειρηματολογίσω για οτιδήποτε οποτεδήποτε. Το θέμα και το πρόβλημα είναι η πράξη. Είναι πολύ εύκολο λίγο πριν κοιμηθώ να γράψω δύο προτάσεις να πω δύο μαλακίες … και τι έγινε. Αύριο θα έχει αλλάξει τίποτα. Μήπως η άποψη 5 ανθρώπων που θα το διαβάσουν; Το πολύ.

    H κοπέλα μου θέλει να κάνει αίτηση για το δημόσιο και ζητάνε υποχρεωτικά πιστοποιητικό γνώσης υπολογιστών. Τι εναλλακτική έχει; Χρησιμοποιεί Ubuntu και τώρα πρέπει να ψάξω εγώ τα τεστ ECDL και ακόμα χειρότερα να βάλω στο pc της Windows.
    Το πνεύμα του ελεύθερου λογισμικού μπορεί να της δώσει αυτό που χρειάζεται;
    Μάλλον περισσότερες πιθανότητες έχει το άγιο πνεύμα.

    Επειδή βαρέθηκα να πρήζω τον κόσμο για το ελεύθερο λογισμικό και το Ubuntu μάλλον θα πάω μόνος μου στο Υπουργείο Παιδείας. Ετσι για να δώ τι θα μου πούνε.

    Όσο για τον κατακερματισμό του Linux νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμος όταν η microsoft είχε το 2% της αγορά και όχι το Linux. Οταν είσαι μια τραγικά μικρή μειοψηφία τότε δεν κατακερματίζεσαι απλά ενώνεσαι.Οπως είπε και ο παλίος μου φίλος o Bill Gates διαίρει και βασίλευε.

    Αν θέλουμε linux για τον εαυτό μας το έχουμε αν θέλουμε και για τους άλλους πρέπει να κάνουμε σωστό community μαρκετινγκ και να ενώσουμε τις προσπάθειες μας.

  15. Yiannis
    Σεπτεμβρίου 27, 2007 στο 10:29 πμ

    Δεν νομίζω πως πρόβλημα για τη διάδοση του Linux αποτελούν οι πολλές διανομές. Ο νέος χρήστης οδηγείται, λιγότερο ή περισσότερο, σε ορισμένες μόνο διανομές οι οποίες έχουν αποδείξει την αξιοπιστία και την εύρυθμη λειτουργία τους στο χρόνο. Η βασική διάκριση, εξάλλου, θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα τα γραφικά περιβάλλοντα (KDE, GNOME, κ.λπ.) και το σύστημα αρχείων (debian, rpm, κ.λπ.) παρά με τις απειράριθμες διανομές. Το πρόβλημα κατά τη γνώμη μου, που έχει ήδη επισημανθεί, αφορά στην ποιότητα των εφαρμογών και δη σ’ αυτές του γραφείου οι οποίες είναι και οι πιο διαδεδομένες. Δεν μπορεί, λόγου χάρη, το Linux ως λειτουργικό και το KDE ή το GNOME ως γραφικά περιβάλλοντα να είναι εξαιρετικά και με εξίσου εξαιρετικές δυναμικές βελτίωσης και το Ooo να υπολείπεται σημαντικά αντίστοιχων εφαρμογών της M$ ή για Mac. Δεν μπορεί, λόγου χάρη, να διαφημίζεται το Ooo ότι μπορεί να σταθεί ως εφαρμογή επαγγελματικού επιπέδου και όταν εισάγεις αρκετά δεδομένα στο Calc να περιμένεις πέντε λεπτά (π.χ.) για να φορτώσει και άλλα τόσα για να αποθηκεύσει. Όπως δεν είναι δυνατό να φτάνουμε στην έκδοση 2.3 για να κεντράρει (επιτέλους!!!) η σελίδα στο κέντρο όταν γίνεται zoom (για απεικόνιση δύο σελίδων ούτε λόγος). Εάν οι εφαρμογές στο Linux είχαν την ευχρηστία, τις δυνατότητες και την αξιοπιστία εφαρμογών όπως ο Firefox νομίζεται πως ο κόσμος θα χρησιμοποιούσε Windows στον ίδιο βαθμό που τα χρησιμοποιεί σήμερα;

  16. Σεπτεμβρίου 27, 2007 στο 11:26 πμ

    @Γιώργος: Επειδή φαίνεσαι αρκετά αποφασισμένος, μπορείς σε παρακαλώ να μου πεις τι θα ζητήσεις απο το υπουργείο ακριβώς; Πιστεύω πως το μόνο που θα έχουν να σου πουν ειναι πως έχουν σύμβαση με τη MS για την οποία είναι πολύ υπερήφανοι. Εγώ επιμένω πως το καλύτερο θα ήταν να άρχιζε μια κίνηση μέσα απο τους πληροφορικάριους που δουλεύουν στο Υπ. Παιδείας. Ίσως αν γινόταν μια προσέγγιση σε κάποιους απο αυτούς να ήταν καλύτερα τα πράγματα. Πάντως ο δρόμος του Linux προς την ελληνική παιδεία δεν ειναι σίγουρα στρωμένος με ροδοπέταλα.

    @Γιάννης: Δεν θεωρώ πως το βασικότερο πρόβλημα εξάπλωσης του Linux είναι ο κατακερματισμός του. Απλά είναι ένα σημαντικό βαρίδι, και μιλάω και απο προσωπική εμπειρία. Επίσης δες τι γίνεται τώρα με την GPL και άλλα ζητήματα (http://linux.slashdot.org/linux/07/09/24/1210236.shtml)

  17. Καινουργιάκης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 27, 2007 στο 12:07 μμ

    @xpan: Δεν θα μείνει η νέα δημοκρατία για πάντα στην κυβέρνηση. Ούτε θα ισχύει για πάντα η συμφωνία με την M$. Αρχικά θα πάω ένα opencd (για εκπαίδευση) με εφαρμογές open source ώστε να τυπωθεί και να μοιράστεί σε κάθε σχολείο. Αυτό λογικά θα μου πάρει ένα χρόνο για να γίνει. Θα βάλω και πολιτικό βύσμα για κάνω αυτή την συνάντηση αν χρειαστεί.

    θα μπορούσα να πω στην Ματζεντα να δώσει τζάμπα το Office Suite για τα σχολεία με γραμματοσειρές και να έχω και την υποστήριξη μιας εταιρίας.

    Επίσης θα πρότεινα να χρησιμοποιηθεί το Ubuntu αποκλειστικά στις προδιαγραφές των νέων εργαστηρίων που προκυρήσονται. Ξέρετε ότι ο νόμος λέει ότι όλα τα μηχανήματα πρέπει να είναι dual boot και να έχει και linux ?

    Πρέπει λοιπόν το Ubuntu να εμφανιστεί σε ΟΛΑ τα σχολεία ως dual boot για 2 χρόνια και μετά βλέπουμε.

  18. Σεπτεμβρίου 27, 2007 στο 12:42 μμ

    Γιώργο σε παρακαλώ μπορείς να μου στείλεις σε ένα mail (xpanta-gmail) περισσότερες πληροφορίες για αυτό το openCD? (π.χ. Τι προγράμματα θα έχει, αν θα ειναι στα ελληνικά; κλπ)

  19. Καινουργίακης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 28, 2007 στο 4:16 μμ

    @xpan: Πάρε ένα τηλέφωνο να σου πώ.

  20. Καινουργίακης Γιώργος
    Σεπτεμβρίου 28, 2007 στο 4:17 μμ

    @xpan : Παρε με ένα τηλέφωνο να σου πω και να τα πούμε

  21. Σεπτεμβρίου 30, 2007 στο 9:02 πμ

    Πολύ ενδιαφέρον το ποστ Χρήστο και ακόμα πιο ενδιαφέρουσα η συζήτηση.

    Είναι σίγουρα ενθαρρυντικό ότι η πιο γνωστή ελληνική εταιρεία software προχώρησε σε μια τέτοια κίνηση. Σίγουρα δεν αρκεί. Ασφαλώς πρέπει να καταθέσει σοβαρή πρόταση στην πολιτεία αν έχει μεγάλες βλέψεις για το προιόν της. Και μακάρι να έχουν το πολιτικό μέσον οι άνθρωποι να υποστηρίξουν την πρότασή τους- γιατί διαφορετικά πάντα η Microsoft θα μπορεί να «αποδεικνύει» ότι τα δικά της προιόντα είναι καλύτερα.

    Βοηθάει το dual boot- αλλά το κράτος πρέπει να αποφασίσει ότι το τζάμπα (όταν μάλιστα είναι και καλό) είναι πιο συμφέρον από το εμπορικό. Και να υιοθετήσει open source λογισμικό σε όλο το δημόσιο τομέα, τα σχολεία και το στρατό. Εξάλλου, η πλειοψηφία των εμπορικών προγραμμάτων που κυκλοφορούν σε αυτούς τους οργανισμούς είναι πειρατικά. Για το στρατό, σας το εγγυώμαι κιόλας. Η στροφή προς το δωρεάν (ή με ελάχιστον κόστος) open-source λογισμικό θα είναι μια τεράστια οικονομία πόρων και μια μεγάλη επένδυση στο μέλλον της πατρίδας μας. Οσο νωρίτερα το καταλάβουν τόσο το καλύτερο για όλους μας..

    Στο μεταξύ, η ιδιωτική πρωτοβουλία (κ.Γιώργο) πρέπει να συνεχίσει να μάχεται και εναντίον μερικές φορές του κρατικού ισοπεδωτισμού και αδιαφορίας.. Φαντάζεστε να βλέπαμε στάση εργασίας ή και πορεία στο Σύνταγμα των εκπαιδευτικών για την υιοθέτηση ανοιχτού λογισμικού στα σχολεία (ώστε οι πόροι που θα εξοικονομηθούν να γίνουν καλύτερες υποδομές και περισσότεροι δάσκαλοι). Γι αυτό θα άξιζε να φάω και καπνογόνο…

  22. nCode
    Μαρτίου 6, 2008 στο 2:43 πμ

    @@ALL:/>Gr8 TaLk. But just talk..
    Η ΛΥΣΗ:
    Λίνουξ στα Σχολικά Εργαστήρια. Χωρίς πολύ μπλα μπλα.
    Μετά από πεντέμισι ώρες ψάξιμο (δεν είμαι και τόσο καλός σ’ αυτό..) το μόνο που βρήκα είναι οδηγίες για Thin Client με Ubuntu (http://ts.sch.gr/ts/downloadsDetails.do?action=downloadsDetails&itemId=40577)
    …και έπεσα σε αυτή την κουβέντα.
    ΜΠΟΡΕΙ κάποιος να βοηθήσει στο ΠΟΥ μπορώ να βρω οδηγίες (όπως το παραπάνω έγγραφο) για το στήσιμο ΟΧΙ Thin Client στο Σχολικό Εργαστήριο, σύμφωνα (κατά το δυνατόν..) με τις επίσημες προδιαγραφές; (βλ.
    http://www.ypepth.gr/ktp/download/dimotika_2_4/KOINA EGGRAFA/school_lab_architecture.pdf)

    Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

  23. Μαρτίου 6, 2008 στο 8:05 πμ

    Δοκίμασε να κάνεις το εξής απλό. Να καλέσεις στο τηλέφωνο την ΕΛΛΑΚ (www.ellak.gr). Έρχονται αμέσως και σου εγκαθιστούν Linux στο σχολείο… έτσι απλά! 🙂

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: