Αρχική > Unfiled > Να διδάσκεται η πληροφορική στα σχολεία;

Να διδάσκεται η πληροφορική στα σχολεία;

Ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα έθεσε ο Μίμης Ανδρουλάκης (τον οποίον εκτιμώ σαν άνθρωπο) στο δικό του blog τις προάλλες και νομίζω είναι μια καλή ευκαιρία να παραθέσω τις απόψεις μου σχετικά καθώς βρίσκομαι στον χώρο και παρακολουθώ τις εξελίξεις απο κοντά.

Όταν στα σχολεία μιλάμε για πληροφορική, το μυαλό όλων (κακώς) πηγαίνει στη χρήση των Υπολογιστών. Πιο συγκεκριμένα στο Office (Word, Excel, PowerPoint) και το Internet. Πληροφορική όμως ΔΕΝ είναι μόνο αυτό. Ενδέχεται κιόλας να είναι οτιδήποτε άλλο εκτός απο αυτό. Πληροφορική είναι η επιστήμη που σκοπεύει να αναλύσει και να μεθοδεύσει την διαχείριση και την ολοκλήρωση της πληροφορίας σε όλες τις μορφές.

Κατ’ αρχήν διαφωνώ με την διδασκαλία της πληροφορικής (με τη μορφή της χρήσης των υπολογιστών) στα σχολεία. Αυτό είναι κάτι που σε μερικά χρόνια το παιδί θα γνωρίζει απο τα τέσσερά του. Αυτό που προτείνω και κατα τη γνώμη μου πρέπει να γίνει το γρηγορότερο είναι η ενσωμάτωση της πληροφορικής σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Δηλαδή οι εκπαιδευτικοί της πληροφορικής να φροντίζουν να υποβοηθούν την εκπαιδευτική διαδικασία με τις γνώσεις τους ανοίγοντας τον εκπαιδευτικό ορίζοντα ώστε να συμπεριληφθούν διαθεματικά εκπαιδευτικά έργα. Και εξηγώ.

Το σχολείο στην Ελλάδα (όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου φαντάζομαι) κάνει το λάθος να μεταφέρει τμηματική γνώση. Δηλαδή χτυπάει το κουδούνι, μπαίνει ο μαθηματικός στην τάξη και για 45 λεπτά μιλάει για τα μαθηματικά, διάλειμμα για 10 λεπτά, χτυπάει το κουδούνι μπαίνει ο φιλόλογος στην τάξη και για άλλα 45 λεπτά μιλάει για το μάθημα της ημέρας, και πάει λέγοντας. Όμως ο άνθρωπος δεν λειτουργεί έτσι. Οι «τελευταίες» έρευνες (που έχουν γίνει 20 χρόνια πριν, άλλα στην Ελλάδα τώρα αρχίζουν να τις παίρνουν μυρωδιά) λένε πως ο άνθρωπος λειτουργεί συνδυαστικά. Δηλαδή όταν πηγαίνω σε μια καινούργια τοποθεσία με το αμάξι, την πρώτη φορά χάνω τον δρόμο και θα δω κάποια άγνωστα μέρη, την δεύτερη φορά δε θα χάσω τον δρόμο και θα φτάσω κανονικά, την τρίτη φορά αν πέσω σε κίνηση θα μπορέσω να συνδυάσω την πρώτη εμπειρία με τη δεύτερη και μέσα απο τους παράδρομους να γλιτώσω την κίνηση.

Δηλαδή πρόσθεσα πληροφορία και ολοκλήρωσα μια ημιτελής εικόνα στο μυαλό μου (τον χάρτη). Το ελληνικό σχολείο ΔΕΝ λειτουργεί καθόλου έτσι. Αντ’ αυτού, διδάσκει αποσπάσματα πληροφορίας Α-Σ-Υ-Ν-Δ-Ε-Τ-Α μεταξύ τους και περιμένει τα παιδιά ως δια μαγείας να μάθουν να συνδυάζουν και να μαθαίνουν. Που είναι και ο αυτοσκοπός της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Τι πρέπει να γίνει; Πάρα πολλά, και πρώτα από όλα να αξιολογούνται και να ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν χάσει την όρεξή τους για δουλειά (που είναι και ένας σημαντικός αριθμός). Όποιος δεν μπορεί (γιατί δεν είναι εύκολος ο δρόμος της εκπαίδευσης), ας αλλάξει επάγγελμα. Οι υπόλοιποι θα πρέπει να συνεργαστούν. Η πληροφορική προσφέρεται για άμεσες και αποδοτικότατες διαθεματικές εργασίες. Μπορεί να μπει πασπαρτού σχεδόν σε όλα τα μαθήματα. Για παράδειγμα στο μάθημα των Νέων Ελληνικών τα παιδιά θα μπορούσαν να φτιάξουν ένα σταυρόλεξο στο Excel με λέξεις που έχουν διδαχθεί σε προηγούμενα μαθήματα, ή να βρουν πληροφορίες στο ίντερνετ (Πληροφορική) και να γράψουν μια έκθεση (νέα ελληνικά) για το έργο ενός μεγάλου Μαθηματικού (Μαθηματικά), τις οποίες εκθέσεις θα μπορούσαν και να δημοσιεύσουν σε ένα σχολικό blog με τις δραστηριότητες του σχολείου και με τη βοήθεια του καθηγητή της πληροφορικής.
Κατά τη γνώμη μου ο ρόλος του σχολείου ΠΡΕΠΕΙ να αλλάξει όσο είναι καιρός. Θεωρώ πως τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι ένα καλό πρώτο βήμα καθώς ενδέχεται να επιφέρουν και την κατάργηση των (άχρηστων) πανελλαδικών εξετάσεων. Έτσι τα σχολεία αντί να προετοιμάζουν το παιδί για τις εξετάσεις να εστιάσουν στην εκπαιδευτική ουσία, που όπως προανέφερα είναι να μαθαίνουν στα παιδιά πως να μαθαίνουν.

Advertisements
Κατηγορίες:Unfiled
  1. Μαΐου 25, 2006 στο 10:47 πμ

    Συμφωνώ. Με άλλα λόγια, τι να την κάνεις την Πληροφορική αν δεν έχεις πρώτα μάθει να μαθαίνεις, να σκέφτεσαι και τα συναφή. Θυμάμαι όταν ήμουν στο γυμνάσιο (εποχή Amstrad, Commodore) ο Φυσικός μας μας έλεγε γιατί δεν έπαιρνε υπολογιστή στον γιο του υποστηρίζοντας ότι «πρώτα πρέπει να αποκτήσει τις βάσεις της σκέψης». Δεν κατάλαβα και πολλά τότε, αλλά η φράση του αποτυπώθηκε στο μυαλό μου.

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: